Putování po Via Sacra: úsek Oldřichov v Hájích – Hejnice

Třetí den pěšího putování po poutní stezce Via Sacra jsme absolvovali asi 19 km v úseku Oldřichov v Hájích – Hejnice s výletem do Lázně Libverda a na chatu Hubertka.

Ráno u námořníka Davida jsem brzy vstával. Byl jsem pověřen přípravou snídaně – palačinek. Vybudil jsem se předně v 6:00 a pustil se do přípravy. Použil jsem svůj obvyklý recept, ale z důvodu menších pánviček jsem musel upravit dávkování. Smažil jsem na dvou zároveň… a do hodiny byla snídaně připravena. 🙂

Kolem osmé následoval odchod. David nás vyprovodil kousek a dále jsme už pokračovali sami. V Oldřichovském sedlu právě startoval nějaký běžecký závod. Část cesty jsme proto absolvovali společně s běžci a museli se vyhýbat. To se ale změnil, když jsme se napojili na Starou poutní cestu. Potom to už byla chvilka a Mezinárodní pouť smíření v Hejnicích jsme stihli přesně.

V kostele byla trochu zima. Mše se konala ve 3 jazycích – češtině, němčině a polštině. Trochu mě mrzelo, že kázeň byla o Evropské unii a Microsoftu. Kněz chtěl demonstrovat, že církev je nejstarší firma na světě. Podle mě to ale na mši nepatří. Navíc jsem pocítil brutální únavu. Asi z toho, jak jsme šli pozdě spát, a navíc jsem brzy vstával z důvodu přípravy snídaně. Přistihl jsem se i, že jsem přemýšlel, zda by se dalo lehnout do prostotu mezi lavice, ale byly tak natlačené u sebe, že jsem měl co dělat, abych se tam vešel po sedačky.

Poutní kostel Navštívení Panny Marie

Výborná motivace po mši bylo ale občerstvení – guláš. To opravdu potěšilo, protože se ochladilo a dokonce i pršelo. Guláš opravdu zahřál nejen ruce, ale i u srdce. 🙂

Po obědě jsem se vybrali na dezert – do blízkých Lázní Libverda. Ochutnal jsem i Kristiánův pramen… je to výborná kyselka. Po posilnění energií – cukrem – bylo potřeba ho zase vysportovat. Vybrali jsme se tedy do kopce k chatě Hubertka po červené a zpátky dolů po modré do Bílého Potoka, kde jsem zaparkovali na doplnění tekutin v místní hospůdce včetně vývaru místo večeře.

Continue reading

Putování po Via Sacra: úsek Žitava – Oldřichov v Hájích

Druhý den pěšího putování po poutní stezce Via Sacra jsme absolvovali na téměř 34 km úseku Žitava – Oldřichov v Hájích se zastávkou v Hrádku nad Nisou a na hradě Grabštejn.

Noc na faře v Žitavě byla celkem fajn. Byla to moje premiéra, co se týče spaní na karimatce ve spacáku. Vzal jsem si asi 5 cm hrubou nafukovací karimatku a až na vrzání během otáčení se na ní dalo dobře vyspat. Myslel jsem, že to bude horší… 🙂

Organizátor Petr nám ráno na snídani všem připravil míchaná vajíčka za pomoci dalších účastníků. Děkujeme. Bylo to milé… Já alespoň pomohl s úklidem nádobí.

V 8:00 jsme již vyrazili na mši do lokálního kostela Mariä Heimsuchung. Vejdeme do kostela asi minutu před začátkem a kostel úplně prázdný. Říkám si, že by se mše nekonala? Vzadu jsem ale viděl svítit.. vedle oltáře. Napadlo mě, že to bude asi sakristie. Ale… když nikde nikdo, tak se jdu alespoň zeptat. Vešli jsme do chodby a už jsme uslyšeli nějaké hlasy. Byla tam ještě malá kaplička… s asi 5 věřícími. Opět jsme zdvojnásobili naší přítomností účast.

Mše se konala v němčině. Něco jsem trochu pochytil, ale připadalo mi to takové jiné. Asi je to podobné jako s liturgií v češtině a slovenštině. Smysl je podobný, ale asi to bylo melodické, případně se to rýmovalo, tak jsou použity nezvyklé verze slov, pořadí apod. Na závěr jsme dostali požehnání, a protože jsem seděl v první lavici, tak jsem schytal pořádnou dávku posvěcené vody… Byl jsem díky tomu požehnán na celý den. 🙂

Před kostelem jsme se setkali s Petrem O., který aby stihl dorazit na naše setkání v Žitavě, tak uběhl ráno od 6:00 už 17 km… a vydal se nás doprovodit na dnešní etapě. Bylo to milé setkání, protože se přes Facebook známe už několik let, ale naživo jsme se viděli až teď. Tím se nám také zvětšil počet poutníků na 7, takže na dnešní úsek vyrazilo 7 statečných. 🙂

Polské značení Svatojakubské cesty

Naše první kroky směrovali do centra a dále po Svatojakubské cestě k hranicím. Měl jsem příležitost poznat polské značení Svatojakubské cesty, které je jiné, než na jaké jsem zvyklý… bych si ho ani nevšiml, pokud by mě ostatní neupozornili. U hranic jsme měli na výběr dvě možnosti: 1) vydat se po české cyklostezce, nebo 2) po polské polňačce navštívit trojmezí Čech, Německa a Polska…

Co jsme si vybrali? Na jasně, že trojmezí… a tím se z našeho putování stala pouť přes 3 státy 😉