Meklenburská jezera na lodích

  • termín: 8.-15.6.2019
  • akce: Německo  Meklenburská jezera na lodích
  • prostředník: CK – SP Praha s.r.o.
  • účastníci: parta 12-ti stálých lodníků
  • lodě: 2x Tarpon 42 trio prestige (po 6-ti lidech)
  • doprava: vlastními auty
  • strava: vlastní na lodích nebo v hospodách

Akce proběhla částečně dle plánu s drobnýma zádrhelama, např. u jedné lodě nefungovaly boční trysky a po opravě šly jen z dolního řídícího stanoviště, pak zase nešel vypnout motor, tak se musela vrátit k opravě do domáckého přístavu. Tím jsme se na 1 den rozdělili a každá loď plula jinou trasou, ta naše byla naštěstí bez závad (jen netroubila).

Počasí nám vyšlo dobře, pršelo pravidelně jen přes noc a přes den bylo pořád slunečno, někdy až moc. Po jedné z večerních bouří s krupobitím, kterou jsme přečkali plánovitě v hospodě, padl strom přes kanál, takže jsme ráno po vyplutí z jezera museli čekat asi 2-3 hod. než místní hasiči překážku odstraní.

Dalším zádrhelem bylo jedno uzavřené neprůplavné zdymadlo, takže jsme se nedostali do zamýšlené lokality, kde jsme si předem na mapě našli několik zajímavostí. Naštěstí bylo více možností, tak jsme se narychlo dohodli na náhradní trase.

Jinak byla plavba bezproblémová, jen jednou jsme měli potíž najít volné kotviště na přenocování. Několikrát jsme se koupali a proběhly i 3 cyklovýlety (20-30km každý). Navštívili jsme několik restaurací (5-10 jak kdo) s větší či menší spokojeností. Tady bych upozornil na místní točený pivo, který nebylo dobrý téměř nikde, občas až nepitelný!

Všem se nám líbila příroda, jezera a jejich okolí jsou opravdu krásná včetně jejich kanálových propojek, zdymadel je relativně málo (např. ve srovnání s kanály ve Francii) a celkově je plavba velmi příjemným zážitkem.

Na závěr jeden postřeh – shodli jsme se, že i po 30-ti letech sjednocení Německa je znát rozdíl mezi východním (kde jsme byli) a západním, víc než jsme čekali. Projevuje se to hlavně na kvalitě silnic, přežívajících socialistických rekreačních stavbách, službách, celkové nabídce všeho, často i v přístupu místních k turistům, ale vyšponovat ceny – to jim jde dobře. Jinak celkem spokojenost.

Na úplný závěr cenové zhodnocení (zaokrohleno na desítky Euro):

  • půjčení lodi na týden – 2270 E (cca 10 000,- Kč na osobu)
  • najeté motohodiny 10E/1h. v našem případě 250E  (cca 1100,-Kč/os.)
  • hlídané parkoviště na týden 40E/auto
  • týden na kotvištích vč. napojení elektro, čerpání vody a vyčerpání fekálií- různě dle přístavu – v našem případě 20E/os.
  • to byla cena naší lodě, ta druhá měla výraznou slevu za ztracený skoro celý den opravami
  • není v tom vratná kauce za poškození lodě a její závěrečný úklid
  • v půjčovném je množstevní a věrnostní sleva asi 5% (jeli jsme pojedenácté v řadě)
  • samozřejmě zvlášť je i doprava tam a zpět a strava

A pak už záleží jak si kdo užívá, mne to vyšlo celkem akorát na dvacku.

Zdraví M.K.

Kololodí po jadranských ostrovech u Chorvatska

Výleťáci Janička a Milan vyrazili na průzkumní kololodní výlet spojený s ubytováním na jachtě po jadranských ostrovech u Chorvatska. Jak to probíhalo? Dozvíte se v zápisu.

  • Akce: KOLOLOĎ
  • Trasa: KVARNERSKÁ
  • Organizátor: CK GEOTOUR
  • Termín: 10.-19. května 2019
  • Loď: soukromá dřevěná loď JEROLIM
  • Doprava: autobusy VEGATOUR s přívěsy pro kola
  • Účastníci: výleťáci Janička a Milan + 6 dalších z naší skupiny + 24 zpočátku cizích k naplnění kapacity lodě

Na kololodi jsme byli s Janičkou už počtvrté (vždy spokojeni), na JEROLIMU (provozuje se 5-6 kololodí) a Kvarnerské trase prvně. CK GEOTOUR pořádá kololodě už 25 let, je to tradiční a osvědčená akce na kterou pravidelně jezdí uzavřené společnosti, stálé party, dvojice (tentokrát jsme měli i svatební cestu) a nezřídka i jednotlivci. Kdo to zkusí jednou, často se vrací, jako my.

Tato cesta byla vyjímečná z více hledisek. Z důvodu nepřízně počasí (přišla BORA a loď nemohla 3 dny vyplout) jsme zůstali 4 noci v přístavu na Krku a 1 den se pro silný vítr a déšť nedalo ani vyjet na kolech. Tak jsme trávili čas prohlídkou městečka a různými hrami na lodi. Jako delegáta jsme měli majitele CK a ten nám potvrdil, že z hlediska nejnižších teplot, síly větru nejdelšího setrvání v 1 přístavu se toto ještě nestalo a tak jsme se zúčastnili rekordu Geotouru za celou jeho historii.

To samozřejmě narušilo plánovaný program, který jsme museli poopravit – 1 etapu změnit a 1 etapu úplně vynechat. Pak se ale počasí výrazně zlepšilo (někteří se i přismáhli) a poslední 3 etapy jsme si užili do sytosti se všemi terénními vložkami, pamětihodnostmi, hospůdkami a někteří otužilci se i koupali.

My jsme celkem nabicyklovali 204 km, někteří méně a jiní více. Měli jsme treková kola, většina však horská, což je v místních terénech výhodnější. Poslední den jsme prožili ve starobylém Zadaru z organizačních důvodů – povinný odpočinek řidičů autobusu při střídání turnusů.

Přes všechny meteorologické překážky se zájezd vydařil a nám zkušeným i prvně jedoucím se líbil. Nutno vyzdvihnout připravenost a starostlivost delegáta CK, výbornou organizaci chorvatské posádky lodě a zejména znamenitou kuchyni (měli jsme polopenzi) co do chutě i množství. Stalo se i několik cyklodefektů, ale to prostě k takové akci patří.

Důležitý bylo, že nikdo na lodi nebyl potížista, ale to ani jindy, takoví na kololodě asi vůbec nejezdí, a že se nikdo nezranil. Cesta tam i zpět byla bezproblémová díky zkušeným a tolerantním řidičům, nakladačům a vykladačům kol, obsluhovačům občerstvení a pod. Zážitků je, že by se o tom dala napsat kniha a fotek stovky. Nezbývá než doporučit – ale pozor – při větších skupinách rezervovat už v lednu, kapacita lodí je omezena a tyto atraktivní zájezdy bývají velmi rychle obsazeny!

Continue reading